Bcg Mátrix

  A BCG mátrix egy olyan eszköz, amely
segít vállalatoknak megérteni és vizualizálni a termékeik vagy üzletágak
teljesítményét. A mátrixot a Boston Consulting Group fejlesztette ki az
1970-es években. Az első lépés a BCG mátrix használatában az, hogy a vállalat
különböző üzletágait vagy termékeit négy kategóriába soroljuk: csillagok,
kérdőjelek, tehénbikák és kutya. A csillagok olyan termékek vagy üzletágak,
amelyek gyors növekedést mutatnak és magas piaci részesedéssel rendelkeznek.
Ezek az egységek magas befektetéseket igényelnek, de jelentős profitot
hozhatnak a jövőben. A kérdőjelek olyan egységek, amelyek gyorsan növekednek,
de alacsony piaci részesedéssel rendelkeznek. Ezek az egységek nagyobb
figyelmet igényelnek, mivel képesek lehetnek fejlődni és csillaggá változni,
de ugyanakkor kudarcot is vallhatnak. A tehénbikák olyan egységek, amelyek
stabilak és megbízhatóak, de lassan növekednek. Ezek az egységek általában
konzervatívabb kezelést igényelnek, mivel kevesebb befektetést igényelnek és
általában stabil bevételt hoznak. Végül a kutyák olyan egységek, amelyek
alacsony növekedést mutatnak és alacsony piaci részesedéssel rendelkeznek.
Ezek az egységek általában nem jelentenek nagy megtérülést, és lehet, hogy
meg kell fontolni azok megszüntetését vagy eladását. Összességében a BCG
mátrix segítségével a vállalat könnyen felmérheti termékeinek vagy
üzletágainak helyzetét a piacon, és megfelelő stratégiákat dolgozhat ki annak
érdekében, hogy optimalizálja az eredményeket.